Monday, March 22, 2010

.::Menjadi Mawar Yang Terpilih (E5)::.

Usai mentadabbur Al-Quran tafsirnya miliknya , terdengar suara seorang insan memberi salam beserta ketukan di pintu biliknya. Perlahan Ainul Mardhiah bangkit.Dia sudah menduga siapa yang datang.

"Walaykumusalam." Perlahan daun pintu dikuak. Berdiri di hadapan sesusuk tubuh.Tersenyum Ainul Mardhiah.

"Masuklah Kaleela." Pelawa Ainul Mardhiah.

Kaleela melangkahkan kakinya masuk ke kamar Ainul Mardhiah. Dia memerhatika sekeliling bilik tersebut. Kemas. Dilihat meja Ainul Mardhiah tersusun pelbagi jenis buku ilmiah. Dia melabuhkan punggungnya di lantai.

"Eh! Kenapa duduk bawah ? Duduk atas kerusi tu. Sejuk duduk bawah tu." Pantas Ainul Mardhiah melarang dari Kaleela duduk di atas lantai sambil memberikan kerusinya.

"Tak pelah. Duduk bawah je. Sejuk sikit..hehe"

"Lah , tak mau lah macam tu. Duduk atas la. Awak kan tetamu akak. Tak baik duduk bawah. Ta pun , duduk atas katil akak tu." Ainul Mardhiah rasa tidak selesa melihat tetamunya hanya duduk di lantai. Nampak tidak sopan pula membiarkan tetamu duduk di bawah.

"Erm , takpelah kak. Erm , kakak , maaf ya lambat. Saya janji nak datang lepas Maghrib , sudahnya saya lepas Isyak. Ada hal tadi. Nak sms akak , tapi tak ada kredit." Kaleela memohon maaf atas kelewatannya.

Ainul Mardhiah tersenyum. "Takpelah adik. Akak pun risau juga sebenarnya bila awak tak datang-datang lepas Maghrib tadi , tapi akak agak mungkin awak ada hal."

"Erm , kakak...ermmm.." Kaleela kelihatan tergagap-gagap untuk menyatakan sesuatu. Perlahan Ainul Mardhiah duduk bersimpuh di sebelahnya.

"Kenapa ni ? Kaleela nak cakap apa dengan kakak ?"

Lama Kaleela terdiam. Kemudian , terdengar esakan tangisan Kaleela.

"Eh , Kaleela. Kenapa nih?" Kaget sebenar Ainul Mardhiah. Dia terkejut melihat tangisan Kaleela. Perlahan tubuh Kaleela dirangkul erat.

"Kaleela , cuba cerita pada akak , apa masalaha awak? Kalau akak boleh tolong , akak tolong."

Kaleela masih lagi menangis. Ainul Mardhiah hanya diam. Memberi masa untuk Kaleela bertenang. Tidak lama selepas itu , barulah Kaleela bersuara.

"Mak ayah saya nak bercerai kakak." Ujarnya.

"Astagfirullahal'azim!Betul ni ?" Terkejut Ainul Mardhiah akan kenyataan tersebut.

Kaleela mengangguk.

"Erm , boleh akak tahu kenapa ?"

"Ayah nak kahwin lagi. Mak tak bagi. Itu yang sampai nak bercerai tu. Saya tension kak. Setiap kali saya balik rumah , tak pernahnya aman. Mak ayah saya asyik bergaduh je. Adik-adik saya pula , bila dengar mak dan ayah gaduh , mereka jadi takut. Menangis. Sebab tu sekarang ini , saya jarang balik rumah. Saya lebih suka duduk kat kolej. Tapi bila saya fikir , kalau saya tak balik saya kasihan pada adik-adik saya." Tersedu-sedu Kaleela bercerita. Rasa simpati Ainul Mardhiah tertumpah di situ.

"Sabar ya dik. Dugaan semua tu."

"Saya tak tahu nak sabar macam mana lagi , kak. Saya jadi tension. Saya takut perkara ini akan beri kesan pada study saya."

Ainul Mardhiah terdiam.Kemudian Ainul Mardhiah menyambung.

"Erm , adik. Ini semua dugaan .Allah nak ujian iman awak. Beruntung awak kerana diuji sebegini. Ujian Allah , bukti Dia sayang. Dia takkan uji kalau awak tak mampu. Itu tandanya Dia sayang awak dan Dia tahu awak mampu hadapinya."

"Entahlah kak. Saya jadi buntu. Saya tak tahu nak buat apa sekarang nih." Air mata masih lagi tertumpah di tubir mata Kaleela. Ainul Mardhiah mencapai tisu dan menghulurkan pada Kaleela.

"Kaleela , apa kata kalau awak bawa berbincang hal ini dengan mak ayah awak. Mungkin awak boleh membantu mereka. Lagipun , akak rasa , kasihan juga pada adik-adik awak." Ainul Mardhiah mengutarakan cadangannya.

"Saya tak berani kak."

"Cubalah dulu. Kalau awak tak cuba , awak takkan tahu kan. Mana tahu , selepas mak ayah awak dengar suara hati awak sebagai seorang anak , mereka boleh berbaik-baik."

Kaleela terdiam. Kemudian dia memandang wajah Ainul Mardhiah.

"Kakak teman boleh ?" Soalnya.

Terdiam Ainul Mardhiah. Kemudian dia tersenyum. Ainul Mardhiah mengangguk.

"Boleh. Nanti akak temankan."

"Terima kasih kak."

Tiba-tiba daun pintu dibuka. Terjengul sesusuk tubuh. Pantas Kaleela mengesat airmatanya.

"Eh, ada tetamu rupanya. Maaf ya." Ujar si pemilik tubuh.

"Awak ni pun Ain , bukan nak beri salam dulu sebelum masuk." Tegur Ainul Mardhiah.

"Hehehe, saya lupalah."Ujar Qurratu'ain.

"Kakak , saya balik dululah." Kaleela bingkas bangun.

"Eh , nak balik dah ke ? Sembanglah dulu." Ujar Qurratu'ain. Dia perasan akan kesan airmata di mata Kaleela.

"Betul tu. Duduklah lama sikit Kaleela." Ujar Ainul Mardhiah pula.

Kaleela tersenyum. "Tak pelah. Saya pun ada kerja sikit selepas ini. Terima kasih ya kak." Kaleela mencium tangan dan pipi Ainul Mardhiah dan kemudia bersalam dengan Qurratu'ain.

Tatkala Kaleela melangkah keluar , Qurratu'ain lantas bertanya.

"Kenapa tu?"

"Aishhh , awak ini Ain. Laju je nak tahu hal orang ea." Ujar Ainul Mardhiah.

"Hehehe , biasalah tuh. Tapi tadi kenapa Mar ? Saya nampak mata dia merah. Dia menangis kan ?"

"Eh ? Nak jadi mamarazi ker ?"

"Alah awak ni Mar. Ceritalah." Desak Qurratu'ain.

Ainul Mardhiah menggeleng-gelengkan kepala."Masalah dunia. Awak tak boleh tahu." Ainul Mardhiah sengaja mengusik. Geli hati Ainul Mardhiah melihat gelagat temannya yang seorang ini. Semuanya nak tahu.

"Alah , kedekutlah awak ni Mar." Qurratu'ain menarik muka masam.Muncung.

"Hah! Dah keluar dah muncung itik dia tu. Muncung sangat tu Ain. Saya nak gantung baju pun boleh..hehehe." Ainul Mardhiah mengusik lagi.

Terbeliak mata Qurratu'ain mendengar kata-kata Ainul Mardhiah.

"Mar..jahat!"

Ainul Mardhiah menutup mulutnya. Menahan tawanya dari meledak.

"Betullah. Muncung sangat. Saya nak gantung hanger pun boleh."

Qurratu'ain menjeling Ainul Mardhiah. Ainul Mardhiah tersenyum

"Dah la tu. Jangan merajuk. Maaf ya Ain. Saya bukan taknak cerita , tapi hal peribadi orang.Takkan saya nak jaja pulak kan. Maaf ya." Pujuk Ainul Mardhiah.

"Ok! Tapi awak kena belanja saya." Ujar Qurratu'ain.

Tersenyum Ainul Mardhiah. "Baiklah.Untuk kawan baik saya ni , apa pun saya sanggup...hehe" Ainul Mardhiah mencubit lembut pipi gebu Qurratu'ain. Demi untuk memenangi hati sahabatnya itu , Ainul Mardiah sanggup melakukan apa saja asalkan sahabatnya itu kembali senyum.

"Sakitlah..!" Jerit Qurratu'ain. Kemudian dia tertawa.
Lega hati Ainul Mardhiah melihat sahabatnya kembali tersenyum.

..bersambung...

4 comments:

♥Niesa' imana♥ said...

salam ziarah..
lame x drop by kat cni..
last saya comment pun tahun 1990..
lame tu..kan3..??heheheh..
well, cut it short..Waiting for the Next Post...^_^

*for de first time,setuju ngan "dak kecik"..bankrup syarikat...lambek bonar..jenuh den nunggu..kui3..=P

Syauqah MUJAHIDAH said...

heheh..tau pun..lama dah xjenguk sini kan...

alah , saya ada byk syarikat lain yg perlukan komitmen saya...=p

musafir muslimah said...

haishh..
akq nih..
len kali jgn la p0st tym org sk..
ssh nk on9 t0h..
byk 0mwerk T______T
cmne org nk jd fst k0men t.. =p

haha..
yesz2..!!
sy perlu simpan k0men alyani tuh..
fst tym..!!
hahaha...

Hapi said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....