Sunday, December 27, 2009

Menjadi Mawar Yang Terpilih (E2)

“Erm , dah la Ira. Aku ada kelas pukul 3 nih. Aku balik bilik dululah . Nak solat dulu.” Ainul Mardhiah cuba untuk mengelak dari menjawab soalan yang diutarakan oleh Humaira.
Humaira mendengus.

“Hah ! Tengoklah tu. Nak lari lah tu.”

“Bukan nak lari,tapi aku memang ada kelas lepas nih. Lagipun soalan itu tak penting pun untuk aku jawab buat masa ini. Kau tu yg penting. Jangan sedih2 lagi ok!” Ainul Mardhiah mula bangkit dan menuju ke pintu. Sebelum melangkah keluar , sempat dia berpaling dan berpesan , “ Solat jangan lupa. Nanti marah2 sangat , sampai lupa nak solat.”

“Tau lah..”

Hilang saja bayangan Ainul Mardhiah dari pandangan matanya , pantas Humaira meletakkan tubuhnya ke tilam.

‘Ah! Sekejap lagi lah solat. Baik tidur dulu.’

Dalam perjalanan menuju ke kamarnya , Ainul Mardhiah terserempak dengan juniornya , Syafiqah.
“Aslmualaikum Kak Mar” Tegur Syafiqah.
“Walaykumslam. Eh Syafiqah , dari mana nih ?”
“Baru balik kelas lah kak. Akak ni dari mana ?”Syafiqah pula bertanya.
“Akak dari bilik kawan tadi. Ni dah tak ada kelas lagi ke ?”
“Dah tak ada dah. Kelas abis pukul 2 tadi. Akak takda kelas ke ?”
“Akak nak bersiap pergi kelas lah ni. Nak balik bilik solat dulu.” Ainul Mardhiah melemparkan senyuman pada beberapa org sahabat2 yang lalu lalang di hadapannya. Ada yang dia tidak kenal , tapi apa salahnya melemparkan senyuman kan. Senyuman itu bukan kah satu sedekah. Rasul swt juga suka tersenyum.

“Oh, oklah kak. Erm , malam ni usrah ada kan?” Soal Syafiqah lagi. Syafiqah juga merupakan anak usrah Ainul Mardhiah. Selain Syafiqah ,ada lagi 3 orang juniornya yang menjadi anak usrahnya.
“Insya Allah ada. Macam biasalah ya.”
“Erm , ok. Eh , akak pergilah solat dulu . Nanti lambat pula akak nk bersiap ke kelas. Jumpa malam nanti ya kak.” Tangan dihulurkan untuk bersalaman.Tangan Ainul Mardhiah dikucup.
“Ok. Jumpa malam nanti ya dik.”

Ainul meneruskan langkahnya utk pulang ke kamar dan bersiap utk ke kelas. Harinya jadualnya tidak terlalu padat. Hanya 1 kelas pada sebelah pagi dan 1 kelas lagi di sebelah petang.

*****
Suasana di kafetaria seperti biasa riuh rendah dengan suara pelajar2 yang mahu membeli makan dan tidak kurang juga yang bersembang2 kosong. Nama saja pelajar university ,namun masih ada yang tidak bertamadun. Menjerit2 sewaktu mahu membeli makanan dan dan bersembang dengan volume suara yang kuat. Ibaratnya rakan sembang itu berada 10 km jauhnya.
Nun di satu sudut , kelihatan seseorang sedang begitu tekun menulis. Kadang kala terlihat dia seakan2 resah dengan keadaan sekeliling. Sekejap2 matanya melilau memandang sekeliling.

“Oit..!”
Tersentap Asyraf dengan sergahan tersebut. Tercampak pen.

“Aduh… kau ni Iqbal. Terperanjat aku. Beri salam dulu tak boleh ker?” Asyraf mengambil semula pennya dan meneruskan penulisannya tanpa menghiraukan Iqbal yang sudah pun melabuhkan punggung di sisinya.

“Hehehe , sorry2. Aku tengok kau tekun je menulis. Kau buat apa?” Mata Iqbal mencuri pandang pada apa yang ditulis oleh Asyraf.Tangannya mencapai sehelai kertas yang penuh dengan tulisan dari tangan Asyraf.

“Ish kau ni. Bagi balik kertas tu. Aku tak siap assignment lagi nih.”

“Lah , tak siap assignment rupenya. Aku ingat kerja apa lah tadi. Tekun sangat sampai suasana yang hiruk pikuk macam nih pun kau buat tak tahu. Kalau aku , x lepas lah nak buat assignment ke kat sini.”

Asyraf Cuma menjeling sekilas pada Iqbal. Dia meneruskan penulisannya.

“Aku nak buat kat library tadi , tapi tak penuh. Tu yg aku buat kat sini. Eh ! Kau ni dah siap belum assignment yang Pn Zety beri ? Relax je aku tengok.”

“Aku macam biasalah. Mestilah dah.” Ada sedikit nada riak pada tutur kata Iqbal.

“Uish! Pelik aku kau boleh siapkan assignment kau. Buat sendiri?”

“Kau ni Asyraf , macam tak faham2 pulak kan. Aku copy paste je,heheh. Aku pinjam roommate aku punya. Dia dah buat assignment ni sebelum nih. Pn Zety dah beri assignment ni lebih awal pada kelas dia.Lagipun , aku ada date semalam, hehehe”

“Aku dah agak dah. Kau ni…! Erm , date dengan Ira ke semalam ?” Asyraf kadang2 rasa letih dengan sikap rakannya itu . Sudah puas dinasihati supaya jangan meniru , namun ibarat mencurah air ke daun keladi. Tiada hasil.

“Erm , bukanlah. Yang baru.”

“Hah ..? yang baru lagi…? Kau ni Iqbal..? Sampai bila nih ..?” Asyraf sememang sudah masak dengan sikap rakannya itu. Sering bertukar2 pasangan. Bukan tidak pernah ditegur , malah berkali2. Namun tiada hasil.

“Alah Asyraf , relaxlah. Ni lah masanya nak enjoy zaman muda. Lagipun , aku suka2 je dengan diaorang tu semua. Tiada feeling pun.”

“Aku bukan apa, aku kasihan je. Ira tu , aku tengok baik. Tapi kau main2kan dia. Tak baik buat anak orang macam tuh Iqbal.”

“Eleh Asyraf , mana kau tahu Ira tu baik ? Ni mesti kau puji2 dia sebab kau nak try usha kawan dia tuh kan?” Iqbal tersengih2.

“Apa maksud kau ni Iqbal?” Asyraf memandang tajam pada rakannya.

“Tuuuu…” Iqbal menunjuk ke satu arah.

Asyraf memandang ke arah yang ditunjuki oleh Iqbal. Kelihatan satu susuk tubuh sedang melangkah di hadapan mereka ,menuju ke blok b. Kebetulan Blok B , berhadapan dengan kafetaria ,jadi setiap orang lalu lalang , akan dapat dilihat dengan jelas.

Pemilik tubuh tersebut berjubah hitam dan bertudung biru laut. Asyraf lantas menundukkan pandangannya dan terus menyambung penulisannya yg terhenti sebentar tadi.

“Hah tengok. Dah merah muka dah.” Usik si Iqbal. “Macam mana nak dapat kalau malu2 kucing macam nih?” semakin galak si Iqbal mengusik Asyraf.

“Diamlah kau Iqbal.”

..Bersambung

5 comments:

sha'ari said...

smbungannye dinantikan..cmne idea ley dtg nk wt??hehe srnok la kak..(^_^)

Nada Nadzhirah Kamaruzzaman said...

Assalamualaikum wbt...


Akhirnya penulisan yang ana tggu2 terlahir juga! syabas ukhti! dah lama benar ana tggu cerpen anti ni!


be waiting for the next episode! jeng jeng jeng! =P

Syauqah MUJAHIDAH said...

>Sha'ari

Idea tu dtg spontan je dik..hehe..xda rncg2 pun..
(^_^)

ape yg seronoknya pulak nih?

>Nada

Huhuhu,ckp nk tulis dah lama,tpi bru ni kesempatan ada n idea dtg..

Tapi asif la ya kalau ada kurg ngn citer nih..hehehe

musafir muslimah said...

salam..

alaa~
xdpt jd org fst nk k0men..
hehe..
pntas dan efisyen kwn2 akq yg len 2..
heehe..


cpt2..
tulis ag...
kne tggu mggu depan lgi ke nih..??
hehe...
=p

Syauqah MUJAHIDAH said...

>Budak Nkl

Hahah..lambt la awk nih..huhuhu
Ewah, ingt robot ke nk tulis cpt2..kena tunggu ilham dtg dulu..sumber inspirasi xda lagi..huhuhu..